Algemene voorwaarden

Laatst geüpdatet op: 29 januari 2025

Artikel 1 – Definities

  1. VitaTrack, “wij”, “ons” of “onze”: VitaTrack B.V., gevestigd te Leusden, KvK-nummer 95745378.
  2. Klant, “u” of “uzelf”: de (rechts)persoon die via het VitaTrack-platform of anderszins diensten of producten van VitaTrack afneemt.
  3. Consument: de Klant die tevens een individu is en die als privé-persoon (buiten een bedrijfs- of beroepsactiviteit) handelt.
  4. Partijen: VitaTrack en de Klant samen.
  5. Platform: het webgebaseerde en/of mobiele platform van VitaTrack, inclusief alle bijbehorende diensten en producten (zoals bloed- en genetische analyses, gezondheids- en prestatierapporten).
  6. Voorwaarden: deze algemene voorwaarden en eventuele aanvullingen, beleidsdocumenten of andere regels waarnaar wordt verwezen (zoals een privacyverklaring).

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens VitaTrack, inclusief gebruik van het VitaTrack-platform.
  2. Afwijken van deze Voorwaarden kan alleen schriftelijk en als zowel VitaTrack als de Klant daarmee instemmen.
  3. De algemene voorwaarden van de Klant of derden worden uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij VitaTrack schriftelijk anders bevestigt.

Artikel 3 – Beschrijving van de diensten (geen medisch advies)

  1. VitaTrack biedt (online) diensten voor bloed- en genetische analyses en geeft op basis hiervan persoonlijke gezondheids- en prestatierapporten.
  2. Deze informatie is louter informatief. VitaTrack geeft geen specifiek medisch advies en verricht geen medische diagnoses of behandelingen.
  3. Raadpleeg altijd een bevoegd zorgverlener bij gezondheidsklachten of twijfels.
  4. In geval van een medisch noodgeval: bel 112 of neem direct contact op met een (huis)arts.
  5. De resultaten en rapporten van VitaTrack zijn niet bedoeld als allergietest, spoeddiagnose of vervanging van regulier medisch onderzoek.

Artikel 4 – Leeftijdsgrens en gebruiksdoeleinden

  1. Het VitaTrack-platform is alleen beschikbaar voor personen van 18 jaar en ouder. Door het platform te gebruiken, bevestigt de Klant dat hij/zij minstens 18 jaar oud is.
  2. Het is niet toegestaan het platform of onze diensten te gebruiken voor onwettige of niet-toegestane doeleinden.

Artikel 5 – Prijzen

  1. Alle door VitaTrack gehanteerde prijzen zijn in euro’s en inclusief btw, tenzij schriftelijk anders is aangegeven.
  2. Eventuele overige kosten (zoals administratie- of verzendkosten) worden apart vermeld, tenzij anders is afgesproken.
  3. VitaTrack mag prijzen en aanbiedingen op de website of andere uitingen te allen tijde wijzigen.
  4. Bij een met de Klant overeengekomen (richt)prijs voor een dienst mag VitaTrack tot 10% afwijken zonder voorafgaande toestemming, tenzij anders overeengekomen.
  5. Wanneer de prijs meer dan 10% hoger uitvalt, moet VitaTrack de Klant tijdig informeren en motiveren waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. De Klant mag het opdrachtdeel boven die verhoging laten vervallen.
  6. Prijswijzigingen worden vóór ingang ervan aan de Klant medegedeeld.
  7. Indien een consument het niet eens is met een prijsverhoging, kan deze de overeenkomst ontbinden.

Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn

  1. De Klant dient producten (zoals bloed- of DNA-testpakketten) bij aankoop direct af te rekenen, tenzij anders overeengekomen.
  2. Voor diensten kan VitaTrack bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% verlangen.
  3. Tenzij anders overeengekomen, moet de Klant de (resterende) factuur binnen 7 dagen na factuurdatum betalen.
  4. De genoemde betalingstermijnen zijn fatale termijnen. Als de Klant niet binnen de afgesproken termijn betaalt, is hij/zij automatisch in verzuim, zonder dat een extra ingebrekestelling vereist is.
  5. VitaTrack mag (verdere) levering of uitvoering van diensten opschorten tot de Klant de betalingsverplichtingen nakomt. Ook kan VitaTrack zekerheidstelling eisen voor het totale factuurbedrag.

Artikel 7 – Herroepingsrecht (consumenten)

  1. Een consument heeft het recht om een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan te maken (herroepen), tenzij één van de wettelijke of hieronder genoemde uitzonderingen geldt.
  2. Uitzonderingen op het herroepingsrecht (onder meer, maar niet uitsluitend):
    • Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne (waarvan de verzegeling is verbroken).
    • Producten die snel bederven of verouderen.
    • Producten op maat of speciaal aangepast voor de consument.
    • Digitale inhoud (zoals dvd’s, cd’s of andere gegevensdragers) waarvan de verzegeling is verbroken.
    • Diensten die met instemming van de consument volledig zijn uitgevoerd binnen de 14 dagen en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard af te zien van het herroepingsrecht.
    • Losse kranten, tijdschriften of magazines.
    • Andere wettelijke uitsluitingen zoals genoemd in artikel 6:230p BW.
  3. De bedenktijd van 14 dagen gaat in op de dag na ontvangst van (het laatste deel van) het product, of het moment waarop de consument de overeenkomst tot het leveren van een dienst is aangegaan.
  4. Om gebruik te maken van het herroepingsrecht, kan de consument binnen de 14 dagen een duidelijke verklaring (bijv. via e-mail) sturen naar klantenservice@vitatrack.nl of gebruikmaken van een eventueel beschikbaar herroepingsformulier op de website.
  5. Het product dient binnen 14 dagen nadat de consument het herroepingsrecht heeft ingeroepen, teruggestuurd te worden.
  6. Indien het product niet binnen deze 14 dagen retour komt, vervalt het herroepingsrecht.

Artikel 8 – Annulering en restitutie (bloed- en DNA-testen, lidmaatschappen)

  1. Indien de Klant een (doorlopend) abonnement of lidmaatschap heeft, kan hij/zij dit opzeggen vóór het einde van de lopende factureringsperiode. Tenzij anders overeengekomen, vindt geen (gedeeltelijke) terugbetaling plaats voor ongebruikte termijnen.
  2. Indien VitaTrack bloed- of DNA-testen aanbiedt met een bepaalde geldigheid (bijvoorbeeld 12 maanden), vervalt het recht op restitutie als:
    • De test al is afgenomen/verwerkt.
    • De aankoop ouder is dan 12 maanden (bij één of twee losse testen) of 24 maanden (bij pakketten van vier).
  3. Restitutie is niet mogelijk voor lab- of DNA-diensten ouder dan één jaar, ongeacht of de test is uitgevoerd of niet, tenzij wettelijk anders bepaald.
  4. Voor vragen over annulering en restitutie kan de Klant contact opnemen via info@vitatrack.nl.

Artikel 9 – Vergoeding van bezorg- en retourkosten

  1. Als de consument tijdig gebruikmaakt van het herroepingsrecht en de bestelling volledig retourneert, betaalt VitaTrack de oorspronkelijke verzendkosten binnen 14 dagen terug, mits de geretourneerde producten op tijd en in goede staat zijn ontvangen.
  2. De consument draagt in principe de kosten van de retourzending, tenzij anders overeengekomen.

Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud en recht van reclame

  1. Alle geleverde producten blijven eigendom van VitaTrack totdat de Klant alle openstaande facturen heeft voldaan.
  2. Bij verzuim van de Klant (niet betalen binnen de gestelde termijn), kan VitaTrack het recht van reclame inroepen: de Klant is dan verplicht de onbetaalde, geleverde producten direct te retourneren op eigen kosten.
  3. Zolang het eigendom niet is overgegaan, mag de Klant de producten niet verkopen, vervreemden, verpanden of anderszins bezwaren.

Artikel 11 – Retentierecht en opschortingsrecht

  1. VitaTrack kan retentierecht uitoefenen op producten van de Klant die VitaTrack onder zich heeft, totdat alle openstaande rekeningen zijn voldaan, tenzij de Klant daarvoor voldoende zekerheid stelt.
  2. Partijen die niet als consument handelen, stemmen ermee in geen beroep te doen op een opschortingsrecht en geen schuld te verrekenen met een vordering op VitaTrack, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

Artikel 12 – Levering en levertijd

  1. Levering van bestelde producten vindt plaats zolang de voorraad strekt en op het door de Klant opgegeven adres, tenzij anders is afgesproken.
  2. De door VitaTrack genoemde levertijden zijn indicatief. De Klant kan hier geen rechten aan ontlenen, tenzij schriftelijk anders is bevestigd.
  3. De levertijd vangt aan nadat de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en VitaTrack een (eventuele) aanbetaling heeft ontvangen.
  4. VitaTrack is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van te late levering. De Klant kan de overeenkomst pas ontbinden als de levering door VitaTrack niet binnen 14 dagen na een schriftelijke aanmaning plaatsvindt, of wanneer Partijen anders hebben afgesproken.

Artikel 13 – Accountregistratie en verantwoordelijkheid

  1. Voor sommige functionaliteiten van het platform moet de Klant een account aanmaken. De Klant garandeert dat alle verstrekte gegevens bij registratie correct, volledig en actueel zijn.
  2. De Klant is zelf verantwoordelijk voor de vertrouwelijkheid van inloggegevens en alle activiteiten onder zijn/haar account.
  3. De Klant meldt direct eventueel ongeautoriseerd gebruik van het account via info@vitatrack.nl.
  4. VitaTrack kan (verzoeken tot) accountregistratie weigeren of accounts beëindigen als blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of bij andere gegronde redenen.

Artikel 14 – Gebruik van het platform en beperkingen

  1. De Klant mag het platform niet onredelijk of buitensporig belasten, bijvoorbeeld door geautomatiseerde data-scraping, DDoS-aanvallen of hackingpogingen.
  2. De Klant zal geen functionaliteit van het platform wijzigen, decompileren of reverse-engineeren zonder schriftelijke toestemming.
  3. Het is niet toegestaan inhoud van het VitaTrack-platform te verwijderen, te wijzigen of commercieel te exploiteren zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.
  4. VitaTrack kan het platform (tijdelijk) stopzetten, wijzigen of beperken zonder aansprakelijk te zijn voor schade.

Artikel 15 – Privacy en gegevensbescherming

  1. VitaTrack verwerkt persoonsgegevens, bloedwaarden en genetische gegevens in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving (zoals de AVG). Raadpleeg de Privacyverklaring op www.vitatrack.nl voor details.
  2. De Klant deelt de verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen privacy door zorgvuldig om te gaan met inloggegevens en met wie rapporten worden gedeeld.
  3. Voor specifieke vragen omtrent privacy kan de Klant terecht bij info@vitatrack.nl.

Artikel 16 – Intellectueel eigendom

  1. Alle ontwerpen, foto’s, tekeningen, software, rapporten, teksten, (handels)namen, logo’s, modellen en andere intellectuele eigendomsrechten die via of door VitaTrack beschikbaar zijn gesteld, blijven eigendom van VitaTrack of haar licentiegevers.
  2. De Klant krijgt uitsluitend een niet-exclusief, niet-overdraagbaar en herroepelijk gebruiksrecht voor persoonlijke, niet-commerciële doeleinden.
  3. Zonder schriftelijke toestemming van VitaTrack is het niet toegestaan materiaal te kopiëren, verspreiden, openbaar te maken of te verveelvoudigen voor andere dan privédoeleinden.

Artikel 17 – Geheimhouding

  1. De Klant houdt iedere vertrouwelijke informatie die hij/zij van VitaTrack ontvangt geheim. Ook informatie waarvan redelijkerwijs kan worden vermoed dat die vertrouwelijk is, moet geheim blijven.
  2. De geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie die al openbaar was vóór ontvangst, of openbaar is geworden zonder dat dit te wijten is aan de Klant, of informatie die op grond van een wettelijke plicht openbaar moet worden gemaakt.
  3. Deze geheimhoudingsplicht blijft tot 3 jaar na afloop van de overeenkomst van kracht.

Artikel 18 – Garanties en beperkingen

  1. Voor fysieke producten geldt uitsluitend garantie op fabricagefouten of ondeugdelijk materiaal; normale slijtage, schade door onjuist gebruik of ongelukken valt niet onder garantie.
  2. Voor diensten geldt alleen een inspanningsverplichting; VitaTrack garandeert geen specifiek resultaat.
  3. VitaTrack levert het platform en alle diensten “as is” en “voor zover beschikbaar”, zonder expliciete of impliciete garanties, waaronder eventuele garanties van verkoopbaarheid, geschiktheid of niet-inbreuk.
  4. VitaTrack kan niet garanderen dat het platform ononderbroken of foutloos zal functioneren.

Artikel 19 – Aansprakelijkheid

  1. VitaTrack is alleen aansprakelijk voor schade van de Klant die het directe gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van VitaTrack.
  2. VitaTrack is niet aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade, waaronder doch niet beperkt tot winstderving of schade bij derden.
  3. Indien VitaTrack tóch aansprakelijk is, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een eventuele (beroeps-)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd. Is er geen verzekering of wordt er niets uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  4. VitaTrack is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuiste of onvolledige informatie afkomstig van derden (bijv. externe laboratoria), noch voor keuzes die de Klant maakt op basis van de verstrekte informatie en rapporten.
  5. De Klant vrijwaart VitaTrack voor alle aanspraken van derden die verband houden met het gebruik van de producten of diensten van VitaTrack.

Artikel 20 – Klachten en klachtplicht

  1. De Klant moet een door VitaTrack geleverd product of dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan dient de Klant VitaTrack binnen 1 maand na ontdekking van de tekortkoming hierover te informeren.
  3. Consumenten hebben maximaal 2 maanden na ontdekking van een tekortkoming om dit te melden.
  4. Een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de klacht is vereist, zodat VitaTrack adequaat kan reageren.
  5. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.

Artikel 21 – Overmacht

  1. Van overmacht is onder meer sprake bij omstandigheden die buiten de invloedssfeer van VitaTrack liggen, zoals oorlog, natuurgeweld, (inter)nationale storingen in internet, overheidsmaatregelen, stakingen, gebrek aan grondstoffen, wanprestatie door leveranciers enzovoort.
  2. In geval van overmacht worden de verplichtingen van VitaTrack opgeschort zolang de overmacht voortduurt.
  3. Indien de overmachtsituatie langer dan 30 dagen duurt, mag iedere partij de overeenkomst schriftelijk (gedeeltelijk) ontbinden. Er is dan geen recht op schadevergoeding, ook niet als VitaTrack door de overmacht enige vorm van voordeel heeft.

Artikel 22 – Wijziging overeenkomst en voorwaarden

  1. VitaTrack mag deze Voorwaarden te allen tijde wijzigen. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen zonder aankondiging worden doorgevoerd.
  2. Ingrijpende wijzigingen zal VitaTrack zoveel mogelijk vooraf aankondigen.
  3. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de Voorwaarden de overeenkomst opzeggen.
  4. VitaTrack en de Klant kunnen de overeenkomst aanpassen als dat noodzakelijk is voor de uitvoering ervan.

Artikel 23 – Duur en opzegging dienst (onbepaalde tijd)

  1. Bij een dienst die voor onbepaalde tijd wordt aangegaan, geldt voor consumenten een opzegtermijn van 1 maand, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  2. Niet-consumenten kunnen alleen opzeggen met inachtneming van de contractueel afgesproken opzegtermijn.

Artikel 24 – Marketingberichten (SMS/WhatsApp)

  1. De Klant stemt ermee in dat VitaTrack periodiek geautomatiseerde marketingberichten kan sturen (bijv. SMS/WhatsApp) naar het door de Klant opgegeven telefoonnummer.
  2. De Klant kan zich afmelden door “STOP” te antwoorden op dergelijke berichten.
  3. Eventuele datakosten of tarieven vanuit de telecomprovider zijn voor rekening van de Klant.

Artikel 25 – Overdracht van rechten

  1. De Klant kan geen rechten of verplichtingen uit een overeenkomst met VitaTrack overdragen aan derden zonder schriftelijke toestemming van VitaTrack.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking in de zin van artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 26 – Ontbinding van de overeenkomst

  1. De Klant mag de overeenkomst ontbinden als VitaTrack toerekenbaar tekortschiet in de nakoming, tenzij deze tekortkoming gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Indien VitaTrack haar verplichtingen nog kan nakomen, kan de overeenkomst pas ontbonden worden nadat VitaTrack schriftelijk in gebreke is gesteld en een redelijke termijn voor nakoming is geboden.
  3. VitaTrack mag de overeenkomst met de Klant ontbinden als de Klant zijn verplichtingen niet tijdig of niet volledig nakomt, of als omstandigheden VitaTrack goede grond geven te vrezen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 27 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Als een bepaling in deze Voorwaarden nietig of vernietigbaar is, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
  2. De nietige of vernietigbare bepaling wordt vervangen door een geldige bepaling die qua inhoud het dichtst bij de oorspronkelijke bepaling ligt.

Artikel 28 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze Voorwaarden, alsook op alle overeenkomsten en geschillen die hieruit voortvloeien, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. De bevoegde rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van VitaTrack (momenteel rechtbank Midden-Nederland) is exclusief bevoegd om kennis te nemen van geschillen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Artikel 29 – Contactinformatie

VitaTrack B.V.
Philipsstraat 5a
3833LC, Leusden
E-mail: info@vitatrack.nl

Bij vragen over (het gebruik van) deze Voorwaarden, klachten of verzoeken kunt u contact opnemen via bovenstaand adres of e-mailadres.